ga naar homepagina

Drie Octoberstraat 11
2313 ZL Leiden
tel. 071 - 5131024
info@benvroom.nl

 

Usability

Usability & SEO advies
Expert review
Usability test

Boeken
Checklists
Artikelen

Verhalen

Foto's

Bio & Publicaties

USABILITY > checklists > checklist goede webtekst

 

Checklist goede, vindbare webtekst

       
           
 

Tips voor het schrijven van effectieve, vindbare, scanbare en leesbare webteksten.


SEO: zorg dat jouw info gevonden wordt

Je schrijft om gelezen te worden. Je wil dus graag dat mensen jouw informatie gemakkelijk kunnen vinden.

De meeste mensen vinden informatie via Google. Richt je daar zoveel mogelijk op.

  1. Bedenk met welke woorden mensen jouw informatie zoeken: de zoekwoorden. Wees creatief; probeer te denken vanuit mensen die de informatie niet goed kennen. Bedenk ook synoniemen.

  2. Plaats de belangrijkste zoekwoorden in de url, de title-tag, de titel van de pagina, de subkoppen en de (begin)tekst.

  3. Wil je weten op welke woorden veel gezocht wordt? Bekijk dit in Google Trends. Typ daar woorden in en je ziet hoeveel er op gezocht wordt.

  4. Plaats in de meta-description een duidelijke omschrijving met de juiste zoekwoorden. Die omschrijving verschijnt in Google in het zoekresultaat, onder de link naar de pagina. Max. 160 tekens.

  5. Is het een belangrijke tekst? Vraag dan aan mensen om je heen met welke woorden ze de bewuste informatie zouden zoeken. Of vraag aan mensen die de doelgroep kennen, welke woorden mensen uit de doelgroep gebruiken.
    Bekijk eventueel welke woorden bezoekers in de interne zoekmachine intypen.

  6. Over het algemeen geldt: hoe meer concrete informatie je biedt, met concrete woorden waar mensen op zoeken, hoe meer bezoekers de pagina trekt.


Vraaggericht schrijven: voorzie in behoeften

Informatie die in een concrete behoefte voorziet, werkt het best (en wordt het meest bekeken).

Bedenk dus wat de mensen waarvoor je schrijft, willen weten. Verplaats je in een of twee mensen die in jouw informatie geïnteresseerd zijn, bedenk eventueel in welke situatie zij zich bevinden en maak een lijstje van wat zij zouden willen weten. Verwerk dat in je tekst.

Tip
Zet, als je een webtekst schrijft, áltijd Google Trends open. Typ daar mogelijke zoekwoorden in. Je gaat vanzelf meer vanuit je bezoekers te denken, dus vraag- én zoekwoordgericht. Je tekst zal vaker gevonden worden en meer voorzien in behoeften.

Google trends

Google Trends: frequentie van zoekwoorden 'checklist', 'webtekst', 'vindbaar', 'seo' en 'analytics'.
Vooral op 'checklist', 'SEO' en nog meer op 'Analytics' wordt in 2014 veel gezocht.


Schrijf voor de scannende lezer

Webbezoekers lezen nauwelijks. Zij scannen. Alleen als ze al scannend iets hebben gezien wat ze graag willen weten, gaan ze over tot lezen. Schrijf dus primair voor mensen die níet lezen.

Dat betekent dat je tekst zo scanbaar mogelijk moet zijn. Webbezoekers lezen vooral titels, subkoppen, puntsgewijze opsommingen en dingen die opvallen.

Dus:

  • denk vanuit het beginscherm (datgene wat mensen zien als de pagina opent): daarop moet het belangrijkste te zien zijn; alles onder de vouw (het deel waarvoor men moet scrollen) wordt veel minder bekeken

  • laat het belangrijkste wat je wil communiceren, zoveel mogelijk opvallen

  • titels en subkoppen moeten het verhaal zoveel mogelijk vertellen en de goede zoekwoorden bevatten

  • subkoppen moeten zo informatief mogelijk zijn en heel duidelijk aangeven waar de alinea over gaat

  • lopende teksten moeten kort zijn, liefst maximaal 5 regels

  • de tekst moet met zo weinig mogelijk woorden zoveel mogelijk informatie bieden - iedere zin moet to the point zijn

  • zinnen moeten kort, eenvoudig en glashelder zijn

  • de begintekst moet zo concreet mogelijk aangeven welke informatie de pagina biedt

Grijze blokken tekst worden overgeslagen
Bedenk: hoe langer een aaneengesloten tekst, hoe minder snel hij wordt gelezen.
Een lange tekst wordt gezien als grijs blok en wordt door bijna iedereen overgeslagen. Let maar op: je doet het zelf ook bijna altijd.


Jouw pagina is een landingspagina

De meeste bezoekers komen rechtstreeks via Google, zeker als de pagina met de juiste woorden goed vindbaar is gemaakt.

Jouw pagina is dus vaak de eerste pagina van de website die mensen zien. Het is hun landingspagina, hun 'homepage' op de site.

Bedenk dus wat je nog meer wilt dan alleen jouw tekst laten lezen:

  • wil je ze meteen laten weten bij welke organisatie ze terecht zijn gekomen?

  • wil je de USP's (unique selling points) van de organisatie communiceren?

  • wil je ze op andere informatie of onderdelen van de site attenderen?

  • wat wil je nog meer bij je bezoekers bereiken dan alleen de informatie bieden?


Check je pagina op het internet

Check, als hij af is, je pagina op het internet. Bekijk hoe hij nog verbeterd kan worden.

  • Is het belangrijkste wat je wil communiceren, meteen zichtbaar? Valt het voldoende op?

  • Maakt de pagina direct duidelijk waar hij over gaat?

  • Maken de subkoppen direct duidelijk welke informatie wordt geboden? Vertellen ze reeds de helft van het verhaal?

  • Is de pagina een goede landingspagina? Vertelt hij voldoende over de organisatie? Biedt hij de juiste links naar andere informatie? Vallen die links voldoende op?
    Kortom: leidt de pagina naar andere plekken waar je de bezoeker graag wil hebben?

  • Is de tekst voldoende scanbaar? Kan je met een vluchtige blik zien wat waar geboden wordt?


Bekijk cijfers Google Analytics

Bekijk later eens de statistieken van de website en van jouw pagina. Bekijk in Google Analytics vooral de cijfers van de instappunten (pagina's waarop bezoekers direct op de site binnenkomen).

Trekt jouw pagina opvallend veel of weinig (directe) bezoekers?

  • Bij veel bezoekers: is het ook de ideale landingspagina voor verder bezoek aan de site?

  • Bij weinig bezoekers: wat kan je doen om het bezoek te verhogen? Betere zoekwoorden bedenken en erin verwerken? Meer concrete informatie en concrete woorden erin plaatsen? Die geven meer kans op direct bezoek dan meer algemene woorden.

 

© Ben Vroom, juni 2014