ga naar homepagina

Drie Octoberstraat 11
2313 ZL Leiden
tel. 071 - 5131024
info@benvroom.nl

 

Usability

Usability & SEO advies
Expert review
Usability test

Boeken
Checklists
Artikelen

Verhalen

Foto's

Bio & Publicaties

 

 

 

USABILITY > Usability test (concept) websites

 

Usability test / gebruikerstest

Wilt u weten hoe u uw (concept) website beter de gebruiker kunt afstemmen? Hoe u hij qua effectiviteit en gebruiksvriendelijkheid verbeterd kan worden?
Dan is een usability test (gebruikerstest) bij proefgebruikers uit de doelgroep de beste methode. Indien gewenst geef ik vooraf advies welke verbeterpunten nog vóór de test kunnen worden aangepakt.

Aanpak usability test

Een usability test brengt in korte tijd de belangrijkste gebreken aan het licht. Ik gebruik hiervoor de methodiek uit mijn boek Websites testen bij gebruikers. Een zeer effectieve methode om gebreken op te sporen.

Kort gezegd: geen ingewikkelde apparatuur, flexibel planbaar, testen bij de opdrachtgever, grondige analyse vooraf, goede opdrachten en vragen, echte proefgebruikers uit de doelgroep, zorgvuldige analyse resultaten uitmondend in concrete verbeterpunten.

Eenvoud loont
Een usability test hoeft niet tijdrovend en duur te zijn. Een usability lab is meestal niet nodig. Tijdrovende analyses van testsessie-filmpjes ook niet. Zelfs een uitgebreide rapportage is lang niet altijd nodig.

Meestal is het voldoende om een klein aantal proefgebruikers taken te laten uitvoeren en te kijken waar het mis gaat. Dat kan achter elke computer. 4-6 testsessies zijn voldoende om de belangrijkste verbeterpunten op het spoor te komen.

Usability test van nieuwe concepten

Als u bezig bent met een nieuwe website, is het zeer verstandig om al in een vroeg stadium concepten te testen. De beste aanpak is een combinatie van expert reviews (feedback op concepten) en korte iteratieve usability tests.

De tests: in een dagdeel worden met 2 - 3 testsessies de belangrijkste gebreken opgespoord. De web-verantwoordelijken kijken mee. De aanpassingen worden meteen na afloop besproken. Ik rapporteer kort de belangrijkste resultaten en aanpassingen. Vervolgens wordt het concept aangepast. Het nieuwe concept wordt op eenzelfde manier getest.

Als testleider bekijk ik de concepten vooraf uitvoerig en bedenk ik (samen met de klant) opdrachten voor de proefgebruikers. Als usability expert vallen me daarbij meestal verbeterpunten op. Zo kunnen sommige gebreken nog vóór de test worden aangepakt.

Voorbeelden: TomTom, Fonds Podiumkunsten, TNT Post, Ipse (instituut voor gehandicapten).

Test complete site

Als een complete site kort voor of na de lancering wordt getest is een combinatie van usability advies met 4 - 6 testsessies het meest effectief. Ik rapporteer de gebreken die me tijdens de voorbereiding van de test opvallen.

Vervolgens wordt de site op 2 - 3 dagen met elk 2 testsessies getest. Tussen de testdagen zit een week of langer. Tussentijds aangebrachte aanpassingen kunnen in de volgende sessies getest worden.

Na de laatste testsessies volgen een rapportage met de resultaten en concrete adviezen voor verbetering en een bespreking hiervan.

Voorbeelden: Wereld Natuur Fonds, TomTom, AmsterdamNoord, Gemeente Delft, Kamers van Koophandel.

Meer info

Ik test sinds 1999 websites. Ik heb daarover veelvuldig gepubliceerd. Zie:

   


Diensten

Expert review

Advies inrichting website

 

Boeken

FOCUS OP DE WEBBEZOEKER
Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

Boek: Focus op de webbezoeker. Tips en technieken om websites beter op de bezoekers af te stemmen

 

WEBSITES TESTEN BIJ GEBRUIKERS

Handleiding voor het uitvoeren van een usability test van een website

 

CHECKLIST VOOR GOEDE WEBSITES